zondag 19 mei 2013

Belofte maakt schuld.

Rens en Jesse krijgen zakgeld, zoals bijna ieder kind. Wij vinden het een goede manier ze zo met geld te laten omgaan. Ze mogen zelf beslissen waar ze het geld aan uitgeven. Vaak konden ze niet wachten tot dat de maand voorbij was om hun nieuwe bijdrage in ontvangst te nemen. Eigenlijk hadden we gehoopt dat er ook wat gespaard werd om na een poosje wat leuks te kopen. Dit sparen gebeurde soms maar er werd al snel weer het een en ander gekocht. Een drie kwart jaar geleden hebben we met de jongens een afspraak gemaakt. Als ze al hun geld sparen tot de zomer van 2013 dan verdubbelen wij hun geld en ze mogen het uitgeven aan wat ze ook maar willen. Mooie deal zeiden de jongens, wij gaan sparen!!!!

De jongens hebben in deze periode geen cent uitgegeven en hun spaarpot loopt ondertussen over van het geld. Ik had er niet op gerekend dat ze zo veel geld zouden sparen. Ik probeer ze nu een beetje te motiveren om het geld uit te gaan geven want het loopt een beetje de spuigaten uit.. Jesse en Rens hadden ondertussen ruim 2000 kronen gespaard en ze hadden al een paar keer geroepen dat het me flink wat geld zou gaan kosten. Jesse heeft, gelukkig, dit weekend besloten om zijn geld uit te geven aan een nieuwe laptop en deze heb ik dan ook met hem in Karlstad gekocht.

Rens helpt hem met het een en ander te installeren.
Van het geld heeft hij een laptop, muis en virusscanner gekocht. We hebben met hem afgesproken dat hij zelf verantwoordelijk is voor de laptop, hij mag van ons alles downloaden wat hij maar wilt, maar als de laptop niet meer werkt betaald hij zelf voor de kosten om hem weer goed werkend te krijgen. Goed hoor zegt Jesse, ik ga toch niks downloaden.

Zo, en nu moet ik Rens nog even zo ver krijgen dat hij zijn geld gaat uitgeven. Hij weet eigenlijk nog precies niet wat hij wilt kopen. De ene keer is het een nieuwe tv en de andere keer zegt hij dat hij zelf een computer in elkaar wilt zetten. En, de slimmerik, wacht nog even af tot dat hij jarig is geweest zodat hij nog meer geld heeft. Zoals ik al schreef belofte maakt schuld.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten