maandag 6 mei 2013

Blaaspijp

De pennenmachine liep als een zonnetje vanochtend op mijn werk, er was geen vuiltje aan de lucht. In een keer voel ik dat er iets tegen mijn nek aan vliegt. Ik draai mij om en daar staat mijn collega, Anders, hard te lachen, hij heeft een blaaspijp in zijn hand. Ha ha ha, zo doen de Vikingen dat roep hij hard. Ik kijk naast mij op de grond en daar ligt een soort pluimpje die hij heeft gemaakt van een filter. Ik kijk er naar en begin ook te lachen. Vandaar dat je nog nooit een eland hebt gedood zeg ik tegen hem, dat gaat ook niet met deze dingen. Het lachen vergaat hem snel, hij is een vervend jager, maar hij heeft nog nooit een eland kunnen schieten. Als ik in het bos aan het jagen ben staan de elanden achter een rots mij uit te lachen, zegt hij altijd. Is dit alles wat de Vikingen kunnen met een blaaspijp vraag ik hem? ja, hoezo vraagt hij, nou niks hoor zeg ik tegen hem. Je kan het al raden, ze hebben hier nog nooit van pijltjes schieten gehoord. Zo'n 10 minuten later, de machines draaien weer volop, heb ik mijn pijltje gedraaid en ben klaar op te schieten. Anders staat met zijn rug naar mij toe, en met een volle teug lucht schiet ik de pijl langs hem heen zo zijn machine in. De pijl komt precies terecht tussen twee censoren, deze die schieten dan ook meteen in alarm en overal beginnen rode lampen te knipperen, deze aangeven dat er iets fout gaat. Anders begint flink te voeteren en gaat op zoek wat er aan de hand is, normaal branden er niet zo veel lampen te gelijk. Dan ziet hij de pijl zitten, hij draait zich om. Ik zeik zowat in mijn broek van het lachen. Wat is dit nou in godsnaam vraagt hij? Zo doen de  Hollanders dat roep ik tegen hem. Hij staat met bewondering naar de pijl te kijken. Kan je hem ook naar Mina, onze andere collega, schieten vraagt hij meteen? Met een gericht schot vliegt de pijl zo tussen de pennen in bij de inpakafdeling. Twee tellen later komt Mina lachend met de pijl aan lopen, wat zijn jullie nou weer aan het doen? O, niks zeggen we.

De Hollandse pijl en de Zweedse pluim.
De blaaspijp, het is een papierenkoker (huls van een pen). Als de machine opstart komen er eerst langen stukken uit en daarna korte stukken waar later een pen van gemaakt word. (zoals in het die in het net zitten)
Ik heb Anders, in de loop van de dag, wel een keer of tien uit moeten leggen hoe je nou een pijl draait en wat de kinderen in Holland allemaal doen met hun pijltjes en blaaspijp. Aan het einde van de dag had hij het door, jammer dat zijn kinderen al het huis uit zijn, ze studeren al in de grote stad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten