zondag 25 mei 2014

Stemmen

Vandaag, op Moederdag, zijn wij ook wezen stemmen voor de Europese-unie. Een paar maanden geleden kregen wij een brief of wij ook gebruik wilden maken van ons stemrecht, natuurlijk wilde wij dat. En twee weken geleden kwam onze stempas binnen.

Mijn stemkaart.
Al weken is op de radio te horen hoe verschillende partijen denken over de EU. En ook hier kan je een stemwijzer invullen voor een advies op welke partij je kan stemmen. Even tussen door, er is geen een partij, wat ik gehoord heb op de radio, die de Euro in Zweden ingevoerd wil hebben, dus dat is positief denk ik. Vanochtend hebben wij ook onze stem uitgebracht. Op een mooi plaatsje vlak bij een meer mochten we stemmen. En, ik zag haar al staan, een reporter van de krant. Mag ik u wat vragen hoe is het om als Nederlander hier je stem uit te brengen................ Waarom stem u eigenlijk................ Is het anders hier stemmen dan in Nederland..........O ja mag ik nog even een foto maken voor de krant. Nee he, ik hoor mijn collega's al weer zeggen, staan jullie weer in de krant. Ja natuurlijk mag je een foto maken, zeggen we tegelijk.

Ons stemlokaal

Ik las in de krant dat er geklaagd werd dat o.a. de stemhokjes niet helemaal dicht konden. Ik zal even vertellen hoe het hier gaat. Als je binnen komt ligt er op een tafel een envelop en, ongeveer, 12 stapeltjes papier. Ieder stapeltje papier vertegenwoordigd een partij en natuurlijk staan er ook namen op van de gene die de partij vertegenwoordigen. De mensen die achter je in de rij staan, om ook te stemmen, kunnen dus precies zien van wel stapeltje je een papiertje pakt. Als je wilt kan je het papiertje zo in de envelop doen, maar als je echt op iemand wilt stemmen staat er een piep klein stemhokje waar je dan je keuze kunt maken, zonder gordijntjes. Op een of andere manier doen we hier niet zo moeilijk. Mogelijk is dit in een grote stad anders natuurlijk, maar hier in een klein dorpje.........

2 opmerkingen:

  1. Je kunt ook van alle partijen een papiertje pakken en in het hokje 1 in de enveloppe doen en de rest weggooien, weten ze nog van niks. Maar je loopt dan wel het risico dat iemand wil gaan uitleggen hoe het in z'n werk gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja dat hadden we later ook door, maar wij zijn van die simpele Hollanders die netjes 1 papiertje pakken!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen