donderdag 30 oktober 2014

Halloween (de bijbehoorende foto is niet voor personen met een zwakke maag)

Halloween is hier in Zweden een goed ingeburgerd feest, morgen is het weer zover. Hier in het dorp wordt ook van alles georganiseerd voor groot en klein. Ik moet wel eerlijk zeggen dat, in het gebied waar wij wonen er bijna niks aan gedaan wordt.

Tot vanochtend........

Het had vannacht gevroren en door de overgang van warm naar koud was het mistig vannochtend. Om zes uur s´ochtens loop ik met de hond een rondje. Na een paar honderd meter zie ik een stuk vlees op de weg leggen, raar denk ik wie doet dat nou. Als ik verder loop zie ik een gedaante op de weg liggen, even sta ik stil, maar loop snel er naar toe. Het is een hert met een groot gat in zijn maag, er is een heel deel uitgegeten. Ik kijk om me heen en precies dan begint het te waaien, de mist en de bladeren van de bomen dwarelen over de weg, het lijkt wel of ik in een film zit denk ik. Ik zie geen remsporen of glasresten van een botsing, dus hij is niet aan gereden. Ik neem wat foto´s en stuur deze naar mijn colega Anders.

Op mijn werk aangekomen verteld Anders dat het een wolf moet zijn geweest die het dier gedood heeft, dit omdat er geen sporen van een aanrijding zijn en wolven schijnen eerst de ingewanden op te eten. Niet veel later komt er een andere colega aan, als ik het hele verhaal vertel zegt hij ook dat het een wolf moet zijn geweest, ze zijn in de omgeving gezien. We wisten dat er wolven in de omgeving waren maar dat ze zo dicht bij waren wisten we niet.

De aangevreten hert
Vandaag is er besloten dat, in verschillende provincies, in Zweden wolven geschoten mogen worden, dit gaat, waarschijnlijk, deze winter al gebeuren. Hier in Värmland zijn de meeste, er worden 70 wolven geschoten. Er zijn verschillende redenen om dit te doen. Boeren die klagen dat hun vee gedood worden. jagers klagen omdat ze minder mogen jagen omdat de wolven roedel steeds groter worden en ook moeten eten, en als laatste dat het genetisch niet juist is dat de wolven zich voortplanten binnen hun eigen roedel.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten