dinsdag 18 september 2012

stook seizoen is begonnen

Mariska zit de laatste dagen op face-book met Jeroen te schrijven. Hij heeft een geweldig mooie potkachel gekocht maar hij krijgt wat commentaar dat deze een beetje klein is, hij moet stoken met lucifershoutjes wordt er al geschreven.

Wel let op: het wordt hier de laatste dagen kouder vooral in de morgen als we het bed uit komen. Binnen is het een graad of 18 en buiten een graad of 2. Geen probleem natuurlijk, even een kilo of 3,5 hout in de open haard en het is voor de rest van de dag lekker warm binnen. Vandaag heb ik ook mijn stook diploma voor de kachel in de kelder gekregen van Pär. We hebben besloten om deze ook op hout te gaan stoken en de elektriciteit als back-up te gaan gebruiken. Buiten dat het wat kouder wordt buiten komen vanaf morgen ook mijn vader en moeder langs en vanaf donderdag zijn Cor en Ping hier ook te gast. De een blijft veerien dagen en de andere een week. Vier extra personen die allemaal willen  douchen, dat is niet erg natuurlijk maar als je dit met elektriciteit gaat verwarmen duurt dit lang en kostbaar. Beneden gaat er zo'n 7 kilo hout in en deze zorgt er voor dat we binnen 3 uur 1000 liter warm water hebben van 85 graden. Als het nu echt gaat vriezen moet ik nog een aantal kranen open zetten en dan hebben we 1500 liter warm water. Deze is voor de centrale verwarming en voor de douche, maar dan gaat er wel een paar keer meer da 7 kilo hout in.

We hebben voorlopig lekker warm water en wat misschien belangrijker is we hebben genoeg voor iedereen.

O,ja Jeroen ik vindt de kachel geweldig mooi en we hopen dat je heel veel plezier en warmte hebt met 1 blokje hout voor de gehele winter.

1 opmerking:

  1. He Ruud en Masiska,
    Het is weer een leuk stukje, ik hou het alle weken in de gaten.
    Mijn kacheltje is voor de sier het is een erfenis van mijn schoonvader, die heeft het vroeger wel gestookt maar wij gebruiken hem als op vulling en het is handig want de I pad kan er op liggen als hij opgeladen moet worden.
    Sanne vind dat makkelijker dan helemaal ... naar de andere kant van de kamer.

    Ik hoop dat jullie het erg naar je zin hebben en was het gezellig met Jitse en Gerda?

    Groetjes Jeroen.

    BeantwoordenVerwijderen