zaterdag 3 november 2012

Even proberen.

Vanochtend was het weer tijd op de kachel schoon te maken. Al het as, van veertien dagen, moest er uit. Dit valt overigens wel mee hoor ik denk dat het maar een emmer vol is. En alle pijpen, zeven in totaal, moesten geraagd worden. Het is al met al een klein uurtje werk. We hadden van de week al besloten om even over te gaan op pallets. We wilde er zeker van zijn dat alles werkt en dit hadden we nog niet geprobeerd. Pär had gezegd dat ik hem kon bellen als we op pallets gaan stoken, maar zo eigenwijs als ik ben, heb ik het zelf geprobeerd. De ene ventilator er af en er moest een andere vantilator geplaatst worden, eentje met een soort gloei spiraal er in. Alles netjes aangesloten zoals Pär dit had beschreven. Toen was het moment aangebroken, hij moest gaan werken, alleen de stekker er even in. Zo gezegd zo gedaan en wat denk je, het werkt gewoon geen probleem, rook uit de schoorsteen. Ik had uit voor zorg maar twee zakken pallets geleegd in de voorraad bak, als het mis gaat moest het er misschien wel uit.

De kachel maar nu gestookt op pallets.
Een wormwiel zorgt er voor dat de pallets in de kachel komen, om de paar seconde hoor je twee of drie pallets in de brander vallen. Er zitten verschillende veiligheid systemen op deze brander. Een daar van is deze flexibele slang die de brander en het wormwiel verbinden, mocht het fout gaan inde brander brand de slang door en zo kan het voor de voorraad pallets niet bereiken.

O ja pap er gaan negen zakken pallets in de bak, volgens Pär is dat een voorraad van ongeveer een week, als het knap vriest.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten