woensdag 18 december 2013

Zweedse koffie

In een gewoon huishouden, zoals de onze, wordt er koffie gezet. Gewoon wat we nodig hebben, 2, 4 of 6 kopjes. Op mijn werk word er niet zo veel koffie gedronken. Er is ook geen koffieapparaat, er is van die oploskoffie. Kopje met water twee minuten in de magnetron, de koffiekruimels er bij en dan heb je redelijk drinkbare koffie.

Omdat onze chef, eind van het jaar, met pensioen gaat is er een nieuwe chef aangenomen. Hij had het al een keer over een koffiezetapparaat gehad, die had hij nog thuis liggen. Want deze oploskoffie was het ook niet, zei hij. Van de week had hij hem mee genomen en om 8 uur hadden we ons eerste kopje verse koffie. Het is een koffiezetapparaat met van die ingewanden er in.
De ingewanden van het apparaat.
Toen ik de pot pakte om wat in te schenken merkte ik dat deze tot de nok aan toe gevuld was. Het eerste wat ik dacht was, wie zet er nou zo veel koffie voor drie mensen? Ik denk dat er bijna anderhalve liter koffie in de pot zat. Des al niet te min de koffie smaakte heerlijk, na dat iedereen zijn koffie had ingeschonken werd de stekker uit het apparaat gehaald.

Niet veel later moest ik gebruik maken van de spoelbak in de keuken. Omdat daar de ingewanden van het apparaat  nog in lagen heb ik deze netjes aan de kant gelegd. Om 11 uur drinken we nog een bakje koffie en vol enthousiasme vroeg mijn nieuwe chef of ik ook wilde. Natuurlijk wil ik dat. Precies op dat moment valt mijn oog op de ingewanden van het apparaat, deze liggen nog precies op de zelfde plaats waar ik ze om 10 over 8 had neer gelegd. Van wanneer is deze koffie vraag ik hem, hij kijkt mij aan en zegt van vanmorgen. Anders, mijn andere collega, begint te lachen. Van vanmorgen?? Heb je geen verse koffie gezet? Nee, dat doen we nooit. We zetten 1 keer koffie en vaak kunnen we daar de hele dag mee doen. Dit meen je niet zeg ik tegen hem, jullie drinken gewoon oude koffie! Vanmiddag om half drie smaakt hij het beste zegt Anders. Anders zeikt zowat in zijn broek van het lachen. Echt Ruud zegt hij je moet even proeven. Heel veel mensen in zweden zetten 1 keer per dag koffie voor de hele dag. Het word verwarmd in een soort lijkende pot of in de magnetron legt hij me uit.

Ik heb het geproefd en............ ik vond het niet zo lekker. Ruud, als je verse koffie wilt dan weet je wat je moet doen. Ja, ja ik zet voortaan wel de koffie

Het koffie apparaat.

1 opmerking:

  1. Hey Ruud, zo'n percolator pot is in principe het beste maar inderdaad om nu in 1 keer voor de hele dag te zetten zijn bijna engelse taferelen. Lekker elke keer zelf zetten.
    groetjes, Dré

    BeantwoordenVerwijderen