maandag 21 juli 2014

Vakantie

Afgelopen week waren we " weer " aan een welverdiende vakantie toe. Mariska en Finn hadden besloten dat we met de caravan weg moesten. Ik had besloten dat Jesse mee moest en Rens vond het wel een leuk idee om alleen een weekje thuis te zijn. Met iets tegenzin ging Jesse mee, want waarom mag Rens wel ........ We zijn naar Karlskoga afgereisd en wel te verstaan naar de Lunedet camping. Een simpele camping met een strandje op nog geen 40 minuten rijden van huis.

Ik had nog geen tijd/zin gehad om ook de caravan over te zetten op een Zweeds kenteken.
Omdat Mariska eerst nog moest werken hadden we besloten dat de jongens en ik alvast naar de camping zouden gaan. Wij maken alles wel even in orde had Finn tegen Mariska gezegd.

Ik moet eerlijk zeggen, de voortent stond heel snel.
Zo snel dat we besloten hadden om blåbär zijn gaan zoeken.
Zo zitten ze nog aan de struik en...
... zo zitten ze in het mandje
Finn kan er geen genoeg van krijgen.
De eerste dagen waren afwisselend met zon, wind er regen maar de laatste dagen hadden we schitterend weer.
En als het iets minder is zit je gewoon binnen,
of kijk je Pipi als het regent.
Of je lees de krant.
Alfred Nobel Museum.
In Karlskoga staat het Alfred Nobel Museum, een aanrader moet ik eerlijk zeggen. Bij de kassa had ik snel gelezen dat er ook rondleidingen waren maar ik schonk daar voor de rest niet zo veel aandacht aan. Er staan op het terrein verschillende gebouwen en we hadden diverse gebouwen bekeken tot dat we bij het hoofd gebouw aan kwamen, het gebouw waar Alfred Nobel de laatste drie jaar van zijn leven heeft gewoond. Laat daar nou toevallig de rondleiding beginnen, wij waren de laatste die binnen mochten. Een jonge dame, verkleed als een bediende uit de tijd van Alfred Nobel, heet ons van harte welkom en vraagt of we haar willen volgen naar de volgende kamer, de eetkamer. Ieder een loop langzaam naar de eetkamer en ik kom als laatste de eetkamer in, er zijn overal zoveel dingen te zien dat ik niet zo goed om mijn heen oplet. In de eetkamer staat een grote tafel en er zit een goed lijkende pop (althans dat denk ik) van Alfred Nobel zogenaamd te te eten. De jonge dame gaat verder met haar verhaal en nog geen twee tellen later, terwijl ik ontspannen aan het rondkijken ben, staat Alfred Nobel op (het is dus helemaal geen pop) en zegt -zal ik maar mijn eigen verhaal vertellen ik was er tenslotte zelf bij-. Ik schrik me de tering en Alfred, Ondertussen kennen we elkaar goed en mag ik hem bij zijn voornaam noemen, ziet dat en loopt op mij af om me een hand te geven. Je bent niet de eerste die zo schrikt en zal zeker niet de laatste zijn, gisteren had ik een bus vol Japanners die zijn nog aan het bijkomen, zegt hij lachend.

Alfred Nobel him selfe.
Als troost dat ik zo schrok mochten de jongens met hem op de foto, Finn had het eigenlijk ook wel een beetje gehad met hem en wilde eigenlijk naar buiten.
Overal lag dynamiet..... en Jesse vond dat prachtig
Zijn testament.
En zijn testament uitvergroot.
Testament kort samengevat: Er zijn maar een aantal mensen die wat geld krijgen van Alfred Nobel. De rest gaat naar het, nu zo bekende, Nobelprijs. Familie is het daar natuurlijk niet mee eens en vecht dit bij verschillende rechters in verschillende landen uit. Tevens wil, de toenmalige, koning van Zweden niks weten van een zogenaamde Nobelprijs. Hierdoor wijken de curatoren van Alfred Nobel uit naar Noorwegen, waar ze hartelijk welkom zijn. Hier wordt ieder jaar nog, op 10 December de sterfdag van Alfred Nobel, de Nobelprijs uitgereikt in Oslo.

De vijf oorspronkelijke prijzen.
En de vijf oorspronkelijke prijzen vernoemd 
Hij vertelde zijn hele levens verhaal zo goed dat het beren interessant was om naar te luisteren, We hebben met zijn alle genoten, dit museum is zeker een bezoek waart.

Finn met een geleende hoed van Alfred.
Weer buiten gekomen is het tijd voor een ijsje en wat ontspanning.
Blik gooien.
En een ring om een spijker werpen.
Mocht je meer interesse hebben over Alfred Nobel zijn hier een aantal linken.
Link van het museum: http://nobelmuseetikarlskoga.se/index.php/alfred-nobel
Link van Wikipedia over Alfred Nobel: http://nl.wikipedia.org/wiki/Alfred_Nobel

Weer terug naar de vakantie.
We hebben niet de hele vakantie de culturele toerist uit gehangen natuurlijk.
klauteren langs de water kant

Veel drinken
En in het water spelen natuurlijk.

Er achter komen dat je internet tegoed op is halverwege de maand, dat is echt k.. papa
lekker een boekje lezen.
Ook moeten er alledaagse dingen gebeuren zoals eten koken en de afwas doen natuurlijk.


en waarom hebben we kinderen mee op vakantie...........
En als beloning een ijsje. De mijne lekt papa kan je me helpen.
En die van mij is al op.
We hebben nog even voor de ontspanning minigolf gedaan. Al na de eerste baan was de ontspanning er wel af en bestond er direct een soort competitie tussen Jesse en mij. Ik mag van Jesse niet vertellen dat ik met 20 punten verschil gewonnen heb, dus dat doe ik ook niet. Ik vertel het niet ik schrijf het alleen maar op.

Hier had hij nog een voorsprong.
Finn vloog van de ene naar de andere baan.
Op een avond kon je nog mee met een rondvlucht met een helikopter. Ik had Jesse bijna zo ver dat hij ging maar het laatste moment haakte hij af.

Zal ik wel of zal ik niet.
Wat een herrie.
We hebben een heerlijke week gehad op de camping en Rens had een heerlijke week thuis gehad. Ondertussen is het normale leven hier weer begonnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten