donderdag 10 juli 2014

Woorden "schat"

Het is al dagen boven de 25 graden met uitschieters naar de 30 graden toe. Het is drukkend warm buiten, zo warm dat je eigenlijk wel ergens wilt gaan zitten en een koud biertje, of twee, wilt opdrinken.

Dan doen we dan ook maar, en wel voor de caravan. We hebben de caravan afgelopen zaterdag, van binnen en van buiten, helemaal schoon gemaakt. Ik zag Finn al met een grote lach op zijn gezicht lopen. Eerst kwamen zijn knuffels toen zijn kleren en daarna zijn bed, zo ik ga ik de caravan slapen met mama zegt hij. Weet mama dat ook zeg ik tegen Finn. Nee, dat ga ik zo vragen. Mariska is wel in voor dit soort dingen, ik slaap dus al een week alleen boven.

Terug naar de warme temperaturen waar ik mee begon. We zitten voor de caravan met een biertje voor mij en voor Mariska en een limonade voor Finn. Mariska leest een boekje en Finn tekent een mooie tekening. En ik, ik geniet van mijn biertje en luister naar Beth Hart live in Paradiso. Een blues-achtige rock-muziek, en ik vind het geweldig om er nu naar te luisteren. Op een gegeven moment, midden in een nummer, zingt ze "motherfuckers", en toevallig zit ik net te kijken naar Mariska en Finn. Eerst gaat het hoofd van Mariska omhoog en ze kijkt naar Finn, bijna gelijktijdig gaat Finn zijn hoofd omhoog en die zegt meteen, oohh dat mag je niet zeggen mama. Nee je hebt gelijk zegt Mariska dat is niet zo netjes. Finn begint ze lachen.

Finn zijn woordenschat is veel uitgebreider dan die van Rens en Jesse op die leeftijd, hij is zelfs uitgebreider dan zijn vriendjes op school. De jongens willen nog wel een woorden gebruiken, in het Zweeds of in het Nederlands, die we liever niet hebben dat Finn ze gaat overnemen, maar dat gebeurd nu eenmaal gewoon als je twee grote broers hebt zie al 13 en 16 jaar zijn. Zelfs de bekende, internationale, groet met de hand/vinger wordt door hem ook al gebruikt. Iets waar we niet trots op zijn natuurlijk, maar we kunnen moeilijk zijn handje er afhakken om het in de toekomst te voorkomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten