zaterdag 13 september 2014

Even geleden.

Ik zie dat het alweer twee weken geleden is geweest dat we wat geschreven hebben. Het is niet zo dat we geen tijd hebben of zo maar we genieten eigenlijk nu van iedere dag hier. S`morgens als ik de hond uit laat, om een uur of zes, dan is het rond de vijf graden, maar s`middags is het rond de twintig graden en dan zitten we heerlijk op ons terras te genieten.

Maar er is wel het een en ander gebeurd:

School.
Iedereen is alweer een tijdje naar school. Finn gaat vrolijk naar de dagis, Mariska gaat naar het gymnasium een aantal uren per dag, en de jongens zijn ieder naar een nieuwe school. Jesse naar de Ferlinskolan, de oude school van Rens, en Rens is naar het gymnasium waar hij de beroepsopleiding voor elektricien volgt.

Van school/gemeente hebben Rens en Jesse, ieder, een nieuwe laptop gekregen. Niet alleen onze jongens krijgen er een natuurlijk, iedere leerling krijgt een laptop. En als ouder zijnde moet je je eigen dan melden op school om de computter op te halen en natuurlijk krijg je dan meteen te horen wat de leerlingen wel en niet met de computter mogen doen. Je kan zelf wel raden wat er allemaal met de laptop gebeurd.

Cursus.
Rens en ik zijn naar cursus geweest. Rens mag nu, samen met mij, auto rijden. De cursus wordt door de plaatselijke autorijschool gegeven. Het is een uur of vier luisteren naar de beste man, dan nog een aantal formulieren invullen, een week of drie wachten op een oficieel papiertje en hij mag rijden. We zijn nu een paar keer wezen rijden en ik moet zeggen dat hij het heel leuk doet.

Kermis.
De jaarlijkse kermis is hier ook weer geweest. Deze valt samen met een markt die een heel weekend duurt. De markt bestaat uit ongeveer 1000 marktkramen en dan aan iedere kant een kermis. Twee weken voor de kermis werd ik gebeld door de regel neef van de skiclub. Of ik ook wilde meehelpen met de kermis. Ik kon de beste man niet zo goed verstaan, hij praat met een Värmlands dialect en hij praat binnensmonds. Maar ik bergreep de kermis en vrijdagavond en om mij eigen in te dekken had ik hem gevraagd om nog een sms te sturen.

Het komt er dus op neer dat sportclubs geld van de gemeente krijgen als ze meewerken aan de kermis. Dik kan zijn helpen bij een atractie of s`mormens vroeg helpen schoonmaken. Ik stond, samen met een kermisklant, bij het blikken gooien. Om 8 uur s`avonds moest ik beginnen tot sluitings tijd. Het komt etr op neer dat we een hand vol klanten hadden en dat ik heerlijk naar de mensen heb zitten kijken.

Winter.
We zijn alweer druk bezig met de winter voorbreidingen. Het houthok in de kelder is bijna vol en de pallets liggen ook al binnen, 208 zakken, hier moeten we de winter wel mee doorkomen. We hebben het dit jaar ook een stuk rustiger dan vorig jaar met de voorbereidingen. We hebben geen hout gekocht omdat we nog steeds stoken op het hout dat we ons eerste jaar hier gekocht hebben. Vorig jaar hadden we wel gekocht en gezaagt, maar ik denk dat ik dat volgend jaar pas ga gebruiken.

WC.
Mariska was de wc op de eerste verdieping zat. Het was nog zo`n wc uit de veertiger jaren met de nodige scheuren in het porselijn. Ik vond het hem wel lekker zitten dus ik hoefde niet zo nodig een nieuwe. Een paar weken geleden was Mariska voor een nieuwe wezen kijken bij de plaatselijke loodgieter. Hij had het vreselijk druk en wij hadden weer zo een aansluiting waarbij hij eerst even wilde kijken voordat hij een nieuwe ging plaatsen. Mooi dacht ik dit waait wel over, we kijken volgend jaar wel weer verder.

Niet dus........  Ik wordt gisteren op mijn werk gebeld door Mariska met de vraag waar onze koevoet ligt. Die hebben we niet antwoorde ik haar netjes. Maar waar heb je die voor nodig dan vroeg ik nieuwschierig. Nou de loodgieter heeft hem nodig om de oude wc weg te halen. Ik dacht dat hij eerst kwam kijken zeg ik tegen haar. Ja zegt ze, dat heeft hij ook gedaan en nu plaatst hij een nieuwe.

Had ik gisteren nog een "eigen" wc, waar niemand op wilde zitten. Moet ik nu de nieuwe wc met iedereen delen!!!!!

Laptop.
Voor Mariska hadden we een paar jaar geleden een laptop gekocht. Deze laptop had een beetje een eigen wil. We hadden hem al een keertje laten maken maar Mariska kon, vanaf het begin dat we hem hadden, geen vriendjes met het apparaat worden. Tot overmaat van ramp besluit de laptop zelf wanneer hij uit moet gaan............ Dit kan zijn na een minut zijn of midden in Mariska haar huiswerk opdracht. Na wat rekenwerk heeft Mariska besloten om een nieuwe te kopen. En vanaf het begin zijn ze goede vriendjes, alles gaat zoals Mariska het wil.

Mocht je een aantal schrijf fouten vinden van deze dislect, kan dat ook kloppen. de spellingscontrol is op het Zweeds ingestel en niet meer op het Nederlands.

Mocht je fouten vinden mag je ze houden, ik hoef ze niet terug..................................

De volgende keer zal ik weer wat foto`s plaatsen. Over foto`s gesproken: Ping volgende week wil ik graag een foto van je..... het kwartje zal dan wel gevallen zijn bij je.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten