dinsdag 2 september 2014

Lekage

Tijdens het bezoek van opa en oma Kaandorp sliepen Mariska, Finn en ik in de Caravan. Midden in de nacht, tijdens een flinke regenbui, lag er ook een redelijke plas in de caravan. En als ik ergens een hekel aan heb is het wel een lekkage. Omdat je niks midden in een regen bui aan een lekkage kan doen, anders dan een handdoekje plaatsen op de grond, zijn we weer in slaap gevallen. De volgende dag heb ik een provisorische kit-laag geplaatst rond om het dakluik.

We hadden al snel besloten om een geheel nieuw dakluik te plaatsen. dit om de waterschade aan de binnenkant ook te kunnen wegwerken. Ik had geregeld dat de caravan op mijn werk binnen kan staan zodat het een en ander rustig kan drogen.

Maar hoe plaats je nou eigenlijk zo een dakluik?? Ik moet je eerlijk vertellen, ik weet het ook niet. Maar ik heb het opgezocht op internet en kwam bij het volgende filmpje op YouTube uit: www.youtube.com/watch?v=-XncL8LDFqE

Nou dat kan ik ook zelf wel dacht ik...................

Het oude dakraam.
Het oude dakraam had ik er zo uit. Ik had verwacht dat ik de oude kit-laag weg moest snijden maar ik kon het dakluik, zonder veel kracht, zo omhoog drukken.

Meten, meten en nog eens meten
Ik heb een kartonnen mal gemaakt (goed he Jitse) die ik aan de binnenkant van het dak geplakt had, dit werkt makkelijker dat alles uitmeten. En toen heb ik 4 gaten, in de hoeken, van binnen naar buiten geboord. Maar voor dat ik dat deed heb ik eerst allen nog eens goed na gemeten en nog een keer gemeten.

Tja en dan kan je niet meer terug, het gat zit er in.
Het nieuw dakluik gepakt en wat denk je................ het paste precies!!! Nu moet ik de isolatie laag verwijderen net zo als ze in het filmpje laten zien. Dat kan je met een mes of een krabber doen maar wij hebben ook zo een warmteluchtpistool op ons werk dus waarom ook niet dacht ik.

Het warme luchtpistool.
Het resultaat.
 Ik heb hem eerst maar eens op standje 1 gezet en dat blijkt al genoeg te zijn, de isolatie verdwijnt als sneeuw voor de zon. Werelds gewoon een kind kan de was doen.

Weer een nieuw houten frame geplaatst.
Ik had een houten lat op de juiste dikte laten maken, ik moest ze allen nog maar de juiste lengte af te zagen en te plaatsen

Voor het plaatsen van het raam heb ik hulp gekregen van Jesse. Eerst hebben we de randen goed ontvet en voorzien van een nieuwe kit-laag. Jesse zat op het dak en liet het het dakluik langzaam zakken en ik begeleiden hem aan de binnenkant. Daarna hebben we hem vastgezet met 12 schroeven, waarna het kit heerlijk onder het dakluik vandaan kwam.

Hij zit als gegoten.
Netjes rondom alles afgekit, en ik heb meteen de andere dakluiken ook maar voorzien van een nieuwe kit-laag.

Aan de binnenkant moest nu allen nog maar het horren/verduister luikje geplaatst worden.

Als of hij er altijd al gezeten heeft.
De caravan blijft nog een tijdje op mijn werk staan zodat de kit goed kan drogen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten