zondag 15 juli 2012

Eindelijk hebben we hout.

Ruim een maand geleden hebben we hout besteld bij Hendrik, hij vertelde dat het veertien dagen duurde voordat het geleverd zou worden. Na veertien dagen heb ik Hendrik nog maar een gebeld waar ons hout bleef. Er waren wat problemen met het regelen van een vrachtwagen maar volgende week komt alles goed,  dat kan gebeuren natuurlijk. Een week later was het hout er nog niet, weer even Hendrik bellen en weer het zelfde verhaal. Ondertussen had ik van onze Zweedse vrienden en kennissen gehoord dat je eigenlijk het hout in maart/april al gezaagd en gekloofd moet hebben wil het goed droog zijn om het in de komende winter te kunnen stoken. Het komt er op neer dat we dus al een maand of drie achter. Ik heb het een en ander even uitgelegd aan Hendrik e hij begreep onze uitdaging. Afgelopen vrijdag kreeg ik een SMS dat het hout, waarschijnlijk, het hout Zaterdag geleverd zou worden. Ik moet nu wel nog even op zoek naar een hydraulische kloofmachine en een motorkettingzaag.
Uhhh, dit was de vrachtwagen die het hout kwam brengen, voor dat we het wisten was hij weer weg.

Het hout voor de winter

Hoe gaan we het doen papa, nou eenvoudig jullie een handzaag en ik een motorkettingzaag.

Finn heeft zijn oordoppen al opgedaan, je kan er ook lekker op klimmen.

Jesse aan het werk met de kloofmachine
De pers werkt fantastisch, je moet er niet aan denken dat je dit allemaal met een bijl uit elkaar moet slaan. Voor de technicus onder ons het is een 6 ton pers elektrisch (16 Ampère) aangedreven. Allen al voor de kloofmachine gebruiken we al het stroom die onze stoppenkast aan kan. We kunnen dus niet koken of de vaatwas of de was of................... want dan slaan de stoppen door.

Rens aan het zagen.
Jesse aan het zagen
Het is een fijne motor kettingzaag licht en en makkelijk om mee om te gaan. De jongens hebben eerst even instructie gekregen hoe ze er mee moeten om gaan en ik moet eerlijk zeggen ze doen het perfect. Op mijn werk in Nederland heb ik goed gekeken en geluisterd hoe Jeroen de ketting aan het slijpen was als deze nog gemonteerd was, wat denk je ik kan het ook de ketting is nu altijd scherp. Dank je wel Jeroen.

Finn aan het werk met de kloofmachine
Hier lacht Finn nog. Enkele ogenblikken later zat hij met zijn vingers tussen de pers. Door het snelle optreden van Rens viel alles achter af gelukkig mee. Hij mag alleen niet meer helpen, alleen nog maar kijken en op de berg hout zitten.

Gelukkig hebben we ongeveer 8 kub hout van Pär overgenomen, dit was vorig jaar al gezaagd en gekloofd. Dit hout is droog genoeg om te kunnen stoken. Ik weet alleen niet hoe lang je er mee kan doen.We hebben ook deze week 3500 kilo pallets besteld, hier brand onze kachel ook op.
Hier kunnen we dus ook op stoken.
De geleerde zeggen dat als het kouder dan -10 wordt het verstandiger is dat je de kachel stookt op pallets. Tevens is het makkelijk als je een poosje weggaat, er kan ongeveer een week voorraad in de palletbak. We hebben nu ongeveer een uur of zes gezaagd en gekloofd. We hebben nu 3 kub droog opgeborgen, nog 22 kub te gaan. Als het lukt om alles een beetje droog te krijgen zitten we er van de winter lekker warm bij. De jongens kunnen niet wachten om de openhaard aan te doen.

2 opmerkingen:

  1. Dag Ruud,
    Ik moest even lachen dat ik de foto zag met alle stammen. Pffffffe, dat is een klus. Ik maar denken dat ik veel hout zaag(1 stam per maand:-) Wel gaaf om te zien dat je mannen ook met de klus helpen. Bij mij thuis liggen mijn jongens op hun rug met een gamepad in hun handen. Voorlopig heb je het druk, maar dan heb je het van de winter wel lekker met je gezin.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Ruud, leuk om te lezen dat het vijlen van de ketting goed gaat.
    Als je alle dagen een paar stammen doet zijn ze weg voor je er erg in hebt.
    Groetjes Jeroen

    BeantwoordenVerwijderen