zondag 1 juli 2012

Stroom storing???

We hadden besloten om een elektrische verwarming te kopen voor in de douche, we wilde hierop de handdoeken drogen. De handdoeken worden nu nog gedroogd op de vloer door middel van de vloerverwarming. Deze kachel heb ik dinsdag opgehangen en aangesloten, de kachel moest meteen geprobeerd worden en hij werd lekker warm. Ondertussen was Mariska lekker in de keuken bezig en kwam Katarina ook nog even langs voor een praatje. Op een gegeven moment roept Mariska ik heb geen gas meer. Natuurlijk Mariska we koken al een paar maanden elektrisch, niet op reageren Ruud, ze is blond, gewoon je ding blijven doen. Na een paar minuten komt er weer een gil uit de keuken dat ze echt geen gas meer heeft en dat het eten bijna zo ver is dat het in de oven kan. Ondertussen komt Rens aangelopen met de mededeling dat er geen internet meer is. Uhhhh nu maar wel even reageren. Ik ga eerst maar even naar de keuken, Mariska we koken al een tijdje elektrisch wat is er aan de hand. Mariska kijkt me lachend aan en zegt ja dat bedoel ik ook we hebben geen stroom meer, macht der gewoonte zegt ze. Ik even op onderzoek wat er nu aan de hand is en duik de kelder in om bij de stoppenkast te komen. Even voor jullie, we hebben hier twee stoppenkasten  één nieuwe met zeven groepen en één met een mix van nieuw en oud met tien groepen. Pär heeft verzuimd om op te schrijven welke groep waar zit, lekker makelijk voor als er een storing is. Hij koos altijd voor de veilige kant en haalde gewoon al het stroom van het huis als hij een lampje moest vervangen. Zo technisch al ik ben zag ik meteen dat er een stop gesprongen was, maar hoe kan dit nu eigenlijk?? Mariska was erg ijverig bezig en had, in de kelder, de wasmachine en droger aan gezet. In de keuken stond ondertussen de vaatwasser, de oven en de kookplaat aan. En ik was de was ondertussen de nieuwe verwarming aan het testen, dit was iets te veel van het goede voor onze stroomvoorziening uit 1945. We hebben weer iets geleerd deze week, niet alle tegelijk aanzetten. Het gaat ons benieuwen hoe dit van de winter gaat, ik wil nog in de auto motor en interieur verwarming in laten bouwen. De motor en het interieur wordt dan warm gehouden door middel van stroom uit ons huis. En dit mag ook wel, we hebben begrepen dat een nacht temperatuur tussen de -15 en -20 makkelijk haalbaar is hier.

1 opmerking: