maandag 21 januari 2013

Hout is op!!!!!!

Het hout is op. Het hout dat ik van Pär had overgenomen om o.a. de openhaard in de woonkamer te laten branden is op. Het houd was was in 2011 gekapt en gekloofd en was dus lekker droog. We moeten het nu doen met het houd dat wij vorig jaar gekocht, gezaagd en gekloofd hebben. Het hout is best nog al vochtig en in de eerste instantie hebben we het buiten in een schuur opgeslagen. Omdat het nog een beetje vochtig is en omdat het nogal vriest buiten moet je er eerst een klap met de hamer tegen de stapel geven voordat je het gekloofde hout kan verplaatsen naar binnen toe Er ligt nu ongeveer een kub hout beneden in de kelder. De brokken zijn best nog al groot dus kloof ik ze verder met een bijl tot kleine, bijna, aanmaak houtjes stukjes. Zo brand het hout lekker en is de woonkamer snel warm.

De buurman(en) had afgelopen zomer gelijk. We hebben hout gekocht om twee winters op te stoken. Deze zomer gaan we het ook anders doen. We kopen geen hout, we hebben nog genoeg liggen tenslotte. We gaan het hout nog een keer doormidden zagen. Zo kunnen deze in de openhaard in de woonkamer in plaats van de kachel in de kelder. De kachel in de kelder gaan we alleen nog stoken op pallets. Dit is wel zo makkelijk. Zomers wordt de kachel verwarmd door de zon.

Voor wat betreft de pallets, die de centrale verwarming en het douche water verwarmt. Hier hebben we ongeveer 60% van verbruikt. Het moet dus lukken om de winter er mee door te komen. Mocht dit niet lukken, 2 kilometer verder op in de straat, woont iemand die pallets verkoopt. Hij wordt aangeraden door mijn collega´s van mijn werk. Hij verkoopt ook hout voor een zacht prijsje vertelde ze me.

Nog even over het betalen van hout. Het hout wat we afgelopen jaar gekocht hebben is nog steeds niet betaald. Het is niet zo dat we niet willen betalen, het ligt voor hem klaar. Maar hij heeft het gewoon nog niet opgehaald, ondanks mijn verschillende telefoontjes en sms-jes. Ik kom het halen als ik in Filipstad ben krijgen we dan te horen. Ik vindt het goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten