zaterdag 16 februari 2013

Winterpret

Vorig weekend hadden we besloten om lekker te gaan schaatsen op het meer achter ons huis. Omdat wij het een en ander nog moesten doen zijn de jongens voor het huis, op de parkeerplaats, alvast begonnen.



De kleine schaatsbaan was spek glad. De jongens hadden er lol in, zelfs Finn heeft twee tellen geschaatst, dat is al heel wat. Een uurtje later zijn we naar het meer gegaan. We hadden de schaatsen nog geen twee tellen aan zegt Jesse, pap mam ik hoor het ijs kraken is het wel veilig om te schaatsen? Voor het volledige plaatje, er rijden al weken auto´s op het ijs en ondertussen achter Jesse gaat er een motor als een speer over het ijs. Ik kijk naar beneden en kan een dikke laag ijs, van minimaal 40 centimeter zien. Jesse het vriest al vanaf halverwege december, we hebben gepiekt met - 22, het is nu -7 denk je nu echt dat het niet gaat? Jesse kijkt naar de motor en zegt, nou ik ga dan wel maar niet naar het midden het meer, ik blijf langs de kant. Gezellig hij gaat gelukkig ook mee. Ondertussen komt de buurvrouw aan geschaatst, en na een gezellig praatje gaan we schaatsen en Finn zit lekker in de slee. Papa zegt Jesse zag je wat buurvrouw om haar nek had hangen? Ja dat zag ik, ze had twee ijspriemen om haar nek, dan kan ze goed uit een wak te kruipen zeg ik tegen Jesse. Moeten wij deze dan niet mee? Nee, we blijven langs de kant en de buurvrouw gaat het hele meer over, zeg ik tegen hem. Hij kijkt me aan en lacht, je bent een flapdrol zegt hij. Zo zijn we lekker aan het schaatsen en zien we verschillende huizen die je normaal gesproken vanaf de weg niet kan zien. Er staan leuke huizen tussen moet ik eerlijk zeggen. Ik denk nog, leuke huisjes zo kan ze lekker ouwe-wijven hoe het er allemaal bijstaat. Nog geen twee tellen later hoor ik Mariska zeggen: ik kan zo wel even lekker ouwe-wijven zonder dat iemand mij vreemd aan kijkt. Hoe is het mogelijk denk ik nog.

Vandaag zijn we naar Säfsen gegaan. Dit is een skigebied wat veel groter is dan de piste hier in Filipstad. Säfsen is een uurje rijden van ons vandaan. De piste gaat om 9 uur open en we hadden afgesproken dat we dat er ook zouden zijn. De ochtend begon al goed, ik liep een rondje met billy en we treffen 7 hertjes aan in de achtertuin. Helemaal niet schuw ze bleven gewoon staan op 25 meter afstand. Billy gaf geen kick, normaal staat hij te springen en te blaffen als hij een hertje ziet. Dit kan natuurlijk ook komen omdat er haar voor zijn ogen zit en het tijd wordt dat hij naar de kapper gaat. Kwart voor 8 zaten we in de auto en na een half uur rijden zegt Rens, papa mag ik voor in zitten ik wordt misselijk achter in. Ik kijk in de spiegel en zie dat hij het meent. Hij staat geen twee tellen buiten en zijn ontbijt siert de witte sneeuw langs de weg. Shit zegt Jesse nu gaan we terug zeker. Dat zit er wel in zeg ik tegen hem. Na twee minuten komt Rens binnen met een lach op zijn gezicht, zo dat lucht op rijden maar. Oke we gaan weer zeg ik tegen Jesse, gelukkig zegt Jesse. Na het kopen van een skipas konden we gebruik maken van 6 verschillende liften die ons naar de verschillende piste brachten. Na een uurtje vraagt Rens aan mij of ik Mariska wil bellen, het gaat toch niet zo lekker als hij dacht. Een uurtje later is Mariska ook in Säfsen Ik krijg toch wel een kopje koffie voordat we terug gaan vraagt ze aan Rens. Ja dat gaat nog wel. Na de koffie zijn Jesse en ik verder gaan skiën, Mariska vertrok weer met Rens en Finn naar Filipstad. Ondanks alles hebben we hebben een geweldige dag gehad

Het weer was niet zo mooi, boven op de berg was het mistig en koud. Jesse had zich er goed op gekleed.
Even nog een filmpje om, mijn nichtje,  Jesseke te plagen (ze is jaloers dat wij hier zo vaak kunnen skiën). Jesseke het is maar een simpele groene piste, er waren nog veel mooiere pistes.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten