dinsdag 26 november 2013

Keuze maken.

Met juni is Rens klaar met zijn school en moet hij een richting kiezen voor zijn vervolg opleiding, het gymnasium. Hij vond het moeilijk welke kant hij nou moet kiezen. Twee weken geleden heeft hij, drie dagen, stage gelopen bij een installatie bedrijf. Nu is hij ervan overtuigd wat hij wil doen hij wil de elektronica kant op.

Van de week was er een open dag op het gymnasium en daar zijn we wezen kijken. Eerst zijn we even bij een algemeen vakkenpakket wezen kijken, maar Rens vond dat er veel te veel theorie was. Toen zijn we naar een algemene voorlichting gegaan in een aula. Mariska en ik zaten wat te praten, er bleven maar mensen binnen komen, voornamelijk jonge dames van Rens zijn leeftijd en maar een paar vaders en moeders. Rens keek steeds benauwder. De mentor stelde zich voor en het eerste wat hij zei, als er vragen zijn breek gerust even in dan kan ik ze meteen beantwoorden. Op dat moment keek Rens strak zijn moeder aan. Je houd je mond mama, je vraagt helemaal niks!!! Mariska keek Rens aan, maar waarom dan niet. Zie je al die meiden zitten, die zitten allemaal in mijn klas, ik wil hier niet voor lul zitten. Ik deed het zowat in mijn broek van het lachen maar ik kon hem wel begrijpen. Als we vragen hebben doen we het later wel zei ik tegen Rens. Rens zijn klas bestaat namelijk 75% uit meiden en de rest zijn dan jongens natuurlijk. Na de uitleg hoe het gymnasium nu werkt zijn we naar de praktijkafdeling gegaan. Deze praktijkafdeling is niet op het gymnasium zelf maar vlak bij mijn werk, zeg maar 2 kilometer vederop. Hier is een opleiding voor de bouw, techniek en elektronica. Ze hebben twee en een halve dag theorie en twee en een halve dag praktijk. Rens ziet het helemaal zitten.

De gymnasium opleiding hier is drie jaar. Hier in Filipstad worden ongeveer 12 beroepsgerichte opleidingen gegeven. Daarna kan hij naar de hogeschool of naar de universiteit al hij dat wil.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten