dinsdag 8 oktober 2013

Zelf geregeld.

Even goed om te weten:
Onze kinderen gaan gewoon met de fiets naar school, gewoon zoals ze gewend waren in Nederland. Rens moet 1,5 kilometer fietsen en Jesse 3,6 kilometer. Als het heel slecht weer is brengt Mariska ze naar school, even afkloppen, dat is de laatste tijd niet meer gebeurd.

Het is hier normaal dat, de schoolgaande kinderen, met de bus naar school gebracht worden. Hiervoor gelden natuurlijk wel een aantal spelregels. Een spelregel, in Filipstad, is dat je meer dan 3 kilometer van school af moet wonen.

Afgelopen winter heeft Mariska de jongens naar school gebracht en weer opgehaald, er lag zoveel en zolang sneeuw dat dit niet te doen was op de fiets. Mariska was in de gelegenheid om dit te doen omdat haar schoolrooster gunstig was ten opzichte van het halen en brengen van de jongens. Ik moet er wel bij zeggen dat Mariska vond dat ze een taxi bedrijf runde, ze waren namelijk niet op de zelfde tijd uit en dan rijd je nog wel eens op en neer. Heel af en toe moesten de jongens lopend naar huis, omdat het niet anders kon.

Zelf geregeld:
Mariska gaat naar een nieuwe school met andere tijden. Jesse heeft deze tijden bestudeerd en is tot de conclusie gekomen, als Mariska hem brengt naar school, hij heel vaak terug moet lopen en/of lang moet wachten voordat iemand hem ophaalt. Daar heb ik geen zin in, zegt Jesse tegen Mariska. Nou dan moet je gewoon fietsen zegt Mariska tegen hem.

Van de week heeft, hij zelf, aan de juf gevraagd of hij niet door de schoolbus opgehaald, maar natuurlijk ook weer teruggebracht, kon worden. Met een grote glimlach zei hij vanmiddag dat hij, vanaf morgen, met de bus naar school gaat. Ik vind het prachtig dat hij dit helemaal zelf heeft geregeld. Er is maar 1 grote MAAR, Jesse is geen ochtend mens. Het duurt even voordat hij beneden is. Zijn wekker staat normaal om 7 uur maar nu moet hij een half uur eerder zijn bed uit, wil hij op tijd zijn voor de bus. De bus staat namelijk om 7.35 uur voor de deur, en hij wacht niet zo lang want hij moet nog meer kinderen ophalen. Er is overigens maar 1 dag dat hij even langer moet wachten op school voordat hij naar huis gebracht word. We gaan het meemaken.

Dit heb ik even goed geregeld voor de winter hé papa, zegt Jesse. Ik vind je een topper Jesse.

Voor de opa´s en oma´s die over Rens inzitten. Hij heeft een regenpak beneden in de kelder hangen. Als het erg slecht weer is laat hij zich wegbrengen door zijn moeder en gokt er op dat het s´middags mooi/beter weer is. Als ik nat ben als ik terug kom stap ik eerst wel even onder de douche zegt hij tegen ons.

1 opmerking:

  1. Dat zouden die van ons ook wel willen, fietsen. Maar helaas moeten ze een onoverzichtelijk stuk weg over waar je 60 mag en ze 120 rijden... Dus brengt mijn vrouw ze elke ochtend op weg naar haar werk en komen ze met de bus terug.

    BeantwoordenVerwijderen