vrijdag 22 maart 2013

Verwarming

Het is hier nog steeds volop winter, maar dat heb ik de vorige keer al eens geschreven. We genieten er nog steeds van alleen het een en ander raakt een beetje op. Zo ook de pallets. Sinds afgelopen zondag zijn we door alle zakken heen. Ik heb zondag de kachel weer heb omgebouwd om weer op gewoon hout te stoken. Dit betekend dat we een paar keer per dag naar beneden moeten om op de ketel te kijken hoe warm deze nog is, en als de temperatuur te laag is moet de kachel weer opgestookt worden. Voor mij betekend dit dat ik om kwart voor zes mijn bed uit moet om, voor dat ik naar mijn werk ga, de kachel op te stoken. Als ik om vier uur weer thuis kom moet de kachel ook weer aangestoken worden. O ja, in het weekend slapen we gewoon uit en gaat de kachel gewoon wat later aan!!!!

Van de week heb ik Mariska geleerd hoe de kachel werkt. Het is niet zo vreselijk moeilijk maar je moet wel een bepaalde volgorde aanhouden anders moet je smeulend hout uit de kachel halen en kan je weer opnieuw  beginnen. Het kwartje viel snel en ze had het zo door. Ze vond het zo leuk dat de kachel vandaag al branden dat ik thuis kwam. Dat ik aan kwam rijden zag ik de rook al uit de schoorsteen komen, en hier moest ik wel om lachen. Na dat ik een uurtje thuis was kon ik het niet laten om even naar beneden te lopen om bij de kachel te kijken. De kachel was uit, vreemd dacht ik. Na dat ik op alle meters gekeken had zag ik de hele ketel 80 graden was (1000 liter), hier was niks mis mee. Als de hele ketel 80 graden is slaat de kachel uit, het maakt niet uit of deze nog half vol zit met hout, het is de beveiliging die de kachel uitschakelt. Ik was toch wel benieuwd hoeveel houd er noch in de kachel zat. Langzaam trok ik de deur open en zag, tussen het rook door, nog vier brokken hout liggen, snel de deur weer dicht anders stinkt de was ook naar rook. Ze had hem te vol gedaan, geeft niks, ik vond het geweldig dat ze het zelf had gedaan. Ik heb toch maar uitgelegd dat er wat minder hout in moet de volgende keer.

Eerst vullen met aanmaak houtjes.
Aansteken.
Even wachten tot dat hij goed brand.
En dan vullen met hout. De foto is wat bewogen, maar ik had niks anders en ze wilde niet nog een keer  op de foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten