maandag 3 december 2012

Vragen

Heel veel mensen vragen aan ons wat wij nou zo doen de hele dag in Zweden, nou helemaal niks............ Dat is natuurlijk larie koek.

Zoals we al schreven, Mariska is druk bezig met haar eigen bedrijfje en zorgt voor vakantiehuisjes
(stuga´s) van mensen die buiten Zweden wonen (Nederlanders en Denen) en hun stuga´s verhuren. Daarnaast gaat ze weer kinderkleding verkopen op diverse markten. Hierbij moet je niet denken aan de weekmarkt maar aan markten bij speciale evenementen. Zo is hier in Filipstad 9 December een Julmarknad (kerstmarkt) en daar heeft ze ook een kraampje. Het is dan overigens dan niet zo koud als nu het is dan maar -11. Ze gaat tevens dan het Keezen spel hier introduceren op de Julmarknad.

En ik. Ik heb het de hele zomer lekker druk gehad met van alles en niks, dat was best lekker even niks. Hier en daar moest het huis opgeknapt worden, ben al lekker op geschoten met het buiten schilderwerk en we hebben zo al ideeën opgedaan wat we aan het huis willen veranderen en/of verbeteren.

Voor niks gaat de zon op en dat is hier in Zweden ook zo. Ik heb ondertussen een baan gevonden, ik ben procesoperator geworden. Wat klinkt dat mooi zeg als ik dat zo hardop terug lees. Ik werk bij een bedrijf die stiften produceert voor white-board en flip-over borden, en dan natuurlijk in verschillende kleuren, tevens produceren ze van die markeer-stiften. Er staan drie verschillende machines in de hal, 1 machine die de kartone kokers van de stiften maakt, van 5 verschillende gerecycled karton. Nog een andere machine die de kokers voorziet van een was laagje en ik leer nu de machine te bedienen die de stiften in elkaar zet. Dus zeg maar, die van het kokertje, inkthouder, achterkantje, voorkantje, inkt, stiftje (het gedeelte waarmee je schrijft), dopje en etiket. Dat klinkt heel makkelijk en als de machine zijn best doet is dat het ook wel, maar het is net of je met een persoon te maken hebt hij heeft af en toe wat vreemde kuren. En als het lekker loopt produceer ik 2000 stiften in 1 uur zegt de persoon die mij inwerkt, hij hoeft nog maar tot het einde van het jaar en dan gaat hij van zijn pensioen genieten, ik ga hem vervangen. In totaal werken er hier 5 mensen in Filipstad, het moederbedrijf staat in Göteborg en heet Pelikan.

Tevens mag ik mee oefenen bij de vrijwillige brandweer hier in Filipstad. Het blijft voorlopig alleen bij oefenen totdat ik de taal beter onder de knie hebt. Het is zo raar als ze roepen dat ze een straalpijp nodig hebben en ik kom aanzetten met een hydraulische redschaar. Iedereen is heel erg behulpzaam bij de brandweer.

Zo zie je dat we langzamerhand lekker onze draai vinden hier in Filipstad.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten